måndag 12 maj 2014

Paradiset

 
Så här blev mitt fantiserade paradis inför sommarens utställning. Nu tror jag att alla stygn och pärlor är på plats efter helgens slutspurt. Ska det vara ett paradis så ska det ju vara ett överflöd av dem eller hur.
 
Jag har tidigare skrivit om att när jag kommit igång med broderandet har jag svårt att sluta och att det kan lätt bli överarbetat, men det kanske kan vara tillåtet om det ska föreställa ett paradis. Det går alltid att se möjligheter för ytterligare fler stygn eller pärlor.
 
Temat för utställningen just på biblioteket i Mariehamn  där den här ska vara är Fantisera. Mera om hela utställningen som kommer att finnas på fem ställen med var sitt tema närmare vernissagen 5 juni.

 
Egentligen är det svårt att visa resultatet på bild för det är omöjligt att få med alla nyanser rätt och vissa pärlor glänser så de blir färglösa, men här kommer några detaljbilder på olika hörn av paradiset där man kanske får lite mer uppfattning om det.
 
Botten till bilden är nåltovat på linnetyg med ull i olika nyanser och fårlockar.

 
"Bilden" ska ramas in som kudde med två olika linnetyger runt den. Själva bilden är ca 22 x 22 cm , men färdiga kudden 50 x 50 cm.  Jag hoppas att den färdiga kudden blir värd att se i verkligheten.

 
Så här detaljerat kan man bara göra ibland och det passar ju bra inför en utställning som nu, men det funkar inte att göra i mer serieproduktion. Till det får jag välja lite mindre arbetskrävande varianter, men jag gillar bäst att göra unika produkter även om det är med mindre detaljer än i detta. 
 
 


2 kommentarer:

  1. Det ska bli roligt att se ditt paradis på utställningen sen. Fint med alla blåa nyanser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta! Jag har fortfarande inte sytt ihop det, så jag är nyfiken själv också hur den kommer att bli som kudde./Anna

      Radera