måndag 5 maj 2014

Blev med stol

 
... eller mitt senaste galna infall, ibland duggar de tätt. Lions har en traditionsenlig loppmarknad på första maj på Torggatan i Mariehamn. I år var den förskjuten till på lördag eftersom det var snö och blask på första maj. Eftersom vi ändå var inne på stan följde vi lite vad som hände på plats. 
 
Jag är inte bra på loppmarknader och besöker dem väldigt sällan, helt enkelt för jag gör inga fynd eller ser inga pärlor i mängden. Har flera kompisar som är urduktiga och hittar hela tiden fina saker, men har själv gett upp efter några tappra försök. När jag kommer in på loppis ser jag bara saker överallt, kan inte urskilja enskilda prylar i mängden, inget tränat öga eller kanske saknas tålamod
vad vet jag.
 
Men i lördags följde stolen här ovanför på bild med mig hem från Lions loppis. När jag tittade runt på möblerna som fanns uppställda på gatan var det just denna fåtölj som tilltalade mig i formen (inte skicket). Började se framför mig möjligheterna med nytt handtryckt tyg från min hovleverantör Ann GranlundSALT i Mariehamn och tapetsering och genomgång hos Jan i Saltvik. Korgstolen i tjejernas rum skulle kunna få flytta på sig, i stället en fåtölj med hög rygg som är skön att sitta i. 
 

Det är ju inte så konstigt om jag fått mersmak för omgjorda möbler efter att ha fått denna karamellsoffa omgjord från ett fynd på sopstationen. Tyvärr har jag ingen bild på läget före, då skulle man se ännu tydligare hur det gäller att hitta potential i formen trots alla skavanker. Tyget är Ann Granlunds Krusbär och det är hon som tagit fotot på soffan.


Jag har ju en viss förkärlek till stolar av olika slag och det händer att stolar följer med mig hem lite då och då från olika håll. Om jag tänker efter kan jag konstatera att vi inte köpt någon stol just till Söderlid, men alla stolar där är utvalda till just de platser de finns på där idag. En blandning med bl.a. barndomsminnen, arvegods och stolar i rätt nyanser hemifrån.
 
Den här stolen stod i mitt arbetsrum på ett av mina tidigare jobb, väldigt sliten och söndrigt tyg i sitsen, ful helt enkelt. Jag började gilla stolens form och när jag skulle sluta sade jag att jag ville gärna ha stolen. När jag fick den var den uppolerad i trädelarna och den lösa sitsen var enkel att klä om. Här prickigt Marimekko möbeltyg och kudden i Ann Granlunds Fågelfri. Kamperar ihop med soffan här ovanför i vardagsrummet på Söderlid.
 
Nu är det bara att se till att den nya fåtöljen kommer ut från garaget så småningom och också får bli en pärla bland stolarna. Annars var köpet åtminstone för den goda sakens skull...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar