tisdag 20 maj 2014

Ugglans nya kompis

 
I helgen hade Inger Nygård på Lumparby Ollas, en av våra grannar, öppet på sin gård, där det sommartid finns både mysigt fika och fin shop med hantverk. Trevligt utflyktsmål tre mil österut från Mariehamn. Är väldigt förtjust i Ingers kanelbullar och enligt Inger är hemligheten mycket smör. Jag skojade om att jag får lämna in en stående beställning på kanelbullar över sommaren, bara knalla över och hämta när längtan blir för stor. Självklart finns det även annat gott till kaffet.
 
Gör alltid en "inventering" av allt nytt åländskt hantverk efter vinteruppehållet när jag kommer tillbaka till SALT och så även nu, när det ingår obligatoriskt besök på SALT varje gång. Försöker implementera ett måste-besök även hos alla gäster. Är alltid nyfiken på vad olika hantverkare har klurat ut inför årets sommarsäsong och blir glad när jag ser saker jag inte sett förut även om det ökar habegäret. Så redan i lördags på SALT hade jag fått syn på Inger Nygårds nya tovade produkter med varumärket Warm, både roliga och fina, så jag visste lite vad jag skulle få se hos henne på söndag även om hon hade ännu fler saker hemma. Har sällan sett t ex en så söt pannmössa eller tehuva.
 
Hade en hel del att beundra och det blir nog fler gånger inte bara ullköp gissar jag. Handdockor har länge fascinerat mig, mer som vuxen än när jag var barn tror jag och blev naturligtvis helt såld när jag såg de nya tovade handdockorna med djurmotiv. Ville ju så klart ha flera men det blev lilla kaninen som fick följa med till Söderlid som kompis till den ensamma ugglan. 
 
 
Ugglan välkomnar alla som kommer till övervåningen eftersom den finns på kanten vid sidan av trappan. Kanten som är ett par golvplankor på bredden löper i samma höjd och som förlängning av övervåningens golv. Egentligen går den inte att använda till något vettigt men nu står kaninen där tillsammans med ugglan och jag kan drömma om lite fler kompisar till dem som skulle få plats där. Fick en idé om att bygga en hylla med små fack längs kanten, men det hinner säkert ändras till något annat innan det är dags att förverkliga den, som vanligt..
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar