torsdag 2 januari 2014

Bling-bling för nya året


Den italienska kristallkronan i köket får duga som nya årets första bling-bling. Den båtformade moderna lampan blev kökslampa över matbordet i köket hemma efter att den gamla ärvda lampan från barndomens sommarställe fick flytta till köket på Söderlid för några år sen. Se bilden nedan.
 
Jag såg kristallkronan för flera år sen i lampaffärens reklamkatalog och blev genast nyfiken. Förmodligen var den tillräckligt galen och udda för att jag skulle lockas av den. Vet inte om någon annan ens var intresserad för senare har den inte synts i butiken.
 
Den följde med från butiken i en kartong där varje prisma var inpackad för sig och det fanns en monteringsanvisning i vilken ordning de skulle hängas upp, ett helt pussel att få ihop. Den stod länge kvar i kartongen i källaren och det kändes lite ovisst var den skulle kunna hänga eller få hänga. Hade ett tag tänkt att den kunde vara ovanför stora matbordet i vardagsrummet men så blev det aldrig.
 
Som sagt jag fick min chans när Söderlid fick sin kökslampa. Tillsammans med min syster packade vi upp lampan med alla delar. Min syster förstod alla italienska beskrivningarna, men det fanns även tecknade bilder. Till slut hade vi hittat alla olika former och färger bland prismorna och hängt upp dem i rätt ordning.
 
Den yngre generationen var föga förtjust och suckade ljudligt, men det är jag van vid när jag förverkligar mina galna idéer. Det roliga var att samma kväll som vi satt upp lampan kom en av döttrarnas kompisar till oss. När hon steg in i hallen sa hon direkt "vilken häftig lampa" med beundran i rösten, vilket fick oss att skratta och döttrarna tiga.
 
Hittills har vi bara slagit sönder en prisma så än har vi kvar reserver som följde med.


Som tur är får jag tillfälle att piffa upp även denna gamla lampa emellanåt. T ex går det bra att hänga saker i de tre krokiga metalldelarna nedanför lampskärmen. I korgen under lampan "bor" ett får sen många år tillbaka. Den här bilden är en sommarbild, men nu till jul fick lampan rött band och små tovade äpplen som hänger på sidorna, men tyvärr glömde jag fota den i julskrud, en ersättning för julgran på Söderlid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar