lördag 11 januari 2014

Snöspets med mumin och paradis

 
Konstig känsla med vinterns första snö, om man nu kan kalla det för vinter. Jag fick titta ut en gång till om det verkligen var snö natten mot fredag och nu har vi lite mer. Det lovade kalla vädret har inte hunnit hit ännu, så vet inte om det blir isgata eller om man får simma ut på gatan här framöver. Det är så härligt ljust efter allt det gråa. Vår mörka gård och skog är som upplysta.
 
Bara halva familjen gillar snö, så jag får glädjas i smyg. Jag tycker det är allra finast när även trädgrenarna är snötäckta, jag tycker att det liknar spets med alla små grenar kors och tvärs. Nästan så jag har lust att hitta på något med spetsmönster, som jag annars inte gör så ofta. Brukar inte vara nån spetstyp till vardags, men ibland är det ändå lockande som omväxling.


Fåglarna har inte varit i behov av matservering denna vinter när allt varit bart, men nu blir det fågelmatning i vårt äppelträd som står just utanför hallfönstret. På vintern kan man se över tio olika fågelsorter här, så det är ett sant nöje och sitta i trappan till övervåningen för att spana vilka fåglar som dyker upp. Ibland försöker även hackspetten från en av tallarna att få sig ett mål. Koltrastarna nöjer sig med allt som trillar ner för de är för stora till automaterna.
 

 
För ovanlighetens skull var vi hela familjen på lördagsutflykt. Målet var Gustavsbergs hamn, ca fyra mil från oss. Det är inte så ovanligt att jag och äldre dottern åker dit för porslinsinköp, men fina Delselius konditori där kan locka även andra i familjen, för fika hör till som lockbete.
 
Anledningen till att vi skulle dit just idag var att både dottern och jag samlar på muminmuggar från Arabia och Iittala har en outlet där med god sortering av det mesta. Vi är ju en muminfamilj, galna i mumin sen barnen var nyfödda.
 
I veckan anlände jubileumsserien för Tove Janssons 100 års jubileum och jag hade lagt undan två muggar igår per telefon. Muggarna i sig finns det gått om ett bra tag, men i dessa finns ett par glasögon målade i kanten av insidan i var sjätte mugg. Hade inte trott att man skulle kunna få tag i någon sådan, men det fanns två kvar igår när jag ringde, så det blev riktigt roligt över förväntan. Bilden här ovan är en burk i jubileumsserien, lite smalare än tidigare burkar och känns somrig så här mitt i vintern.

 
Har länge tittat efter nya mattallrikar när vi varit på Iittala, men inte riktigt hittat några som skulle ersätta våra vita med en blå blomma i en tredjedel av ytan, köpta för ca 30 kronor styck på samma ställe. Tror att de var en provkollektion som aldrig blev någon större produktion av på Rörstrand, men lyckat fynd. Väl använda och börjar bli slitna och någon kantstött eller sönder.
 
Ni som läst min blogg tidigare vet att jag är mycket förtjust i Birger Kaipiainens design. Har ofta sneglat på Paradis-serien, som tidigare bara funnits med blå o gul färgsättning. Har funderat på den svartvita varianten där mönstret ej fyllts i med färg med tanke på kökets färger, svart, grått och vitt. Den varianten finns på Stockmanns i Helsingfors men sällan på outlet här, så jag har aldrig förverkligat drömmen.
 
Nu fanns tallrikarna i den nyare färgsättningen med lila och grönt, så jag bestämde mig för att slå till med sex tallrikar. Bra pris, tror andra sortiment trots att jag inte hittade några skavanker. Kan vara så att färgen bara varit på tillfälligt besök och därför skulle säljas ut. Känns helt rätt hos oss och ikväll blir det premiärmiddag med dem, ser framemot det, kanske mer tallriken än maten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar