lördag 25 januari 2014

Fjäriln vingad


Underbar julklapp, en fjärilstavla gjord av min väninna Carola. Fjärilen ser nästan ut som spets för den är gjord med minimala plastpärlor på en pärlplatta och sen fäst på vackert präglat papper och inramad. Man får titta nära för att se hur den är gjord.  Jag har svårt att förstå hur det går att handskas med så små pärlor och få dem på rätt ställe, måste väl ha något verktyg att plocka dem med. Måste fråga hur hon gjort för jag är så nyfiken. Tror att hennes precision och tålamod överstiger min med hästlängder, men är inte så förvånad. Jag hade nog inte lyckats göra två likadana vingar.


I den här bilden syns lite närmare hur de små pärlorna ligger, har aldrig förut sett så små varianter av pärlplattspärlor. Planen blir att den här tavlan får göra sällskap med andra fjärilar som finns på övervåningen på Söderlid i både gardinen och tavlan till vänster om fönstret.


Gardinen är ett fjärilstyg av Ann GranlundSALT i Mariehamn, som så många andra textilier på Söderlid. Jag blev så förtjust i det här fjärilsmönstret med många nyanser i gult-orange-rosa och rött så jag var bara tvungen att köpa det långt innan jag visste vad det skulle kunna användas till. Men sen blev det hur bra som helst till gardin i tjejernas apelsingula rum, ser ut som om det skulle ha valts just till rummet. Känns somrigt året om.
 
Tavlan till vänster är tryckt på plåt och hittad i någon inredningsaffär någon gång, ännu mer fjärilar. Trevligt att det brukar flyga fjärilar även utanför fönstren på sommaren. Det är så fascinerande att följa deras turer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar