tisdag 28 januari 2014

Provbiten till heders


Jag skaffade för ungefär ett år sen en tovningsmaskin eftersom jag nåltovar ofta underlag till mina broderier och tänkte att det skulle spara axeln att göra det med maskin. Det blev en ganska utdragen process för importen av modellen jag valt hade upphört, men till slut hittade jag en annan. I första anblicken ser maskinen ut som en vanlig symaskin, men den har en hållare med sju nålar i stället för vanlig nål. Man för också tyget runt manuellt, helst i jämna rörelser och inte som jag som genast bröt en nål.
 
För att testa maskinen gjorde jag direkt en provlapp, ca 22 x 22 cm, utan någon tanke på vad det skulle bli. Jag tog en bit linnetyg i vattengrönt och la på en massa små ulltussar i olika färger och även lite fårlockar och sen körde jag. Avsikten var inte att få ett visst mönster utan mest se hur det fäster och hur övergångarna blir. Efteråt kan jag se att jag skulle hellre tagit lite tjockare linnetyg, som jag normalt använder. Ullen blev lagom tunn och kompakt för mina avsikter. Fårlockarna blev kanske lite plattare än när jag gör för hand strukturer med avsikt, men de blev också bättre fast i underlaget. 
 
Sen dess har provbiten legat i högen och jag har tittat på den ibland och tänkt att det kanske skulle duga till något trots allt. Jag vet inte om det var för att skjuta fram andra jobb som skulle påbörjas eller hur det blev så att jag plockade fram provlappen just nu och satte igång att brodera på den. Jag är fortfarande inte klar över om eller vad den ska användas till, en kudde eller spännas i ram eller annat.
 

Till skillnad från grannlåtsbroderiet jag skrev om nyss och som inte riktigt kändes som mitt med alla olika färgkombinationer är det här mer typiskt mig. En massa trådar i olika nyanser matchande ullen och sen pärlor till det i samma nyanser. Som det syns i den översta bilden är det ibland svårt t o m att urskilja stygnen för nyansen är så nära underlaget. Tyvärr går det egentligen bara att välja trådar i dagsljus för att stämma i nyanser, så dags att skaffa en arbetslampa med dagsljus. Lite mer broderande ska det nog bli innan pärlorna åker fram och ska lekas med. Risken att allt blir lite överarbetat som vanligt innan jag lägger av är överhängande även denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar