lördag 4 januari 2014

Omväxling och ordning



När det gått en tid börjar jag ofta tröttna på hur saker och ting är här hemma om jag inte får blanda om åtminstone lite. Har tänkt rätt länge att vardagsrummet har känts trött och inte så inbjudande. Kom på att det skulle gå ganska enkelt att pröva på att möblera om, men jag ville inte bli av med möblerna just nu och vill ha många sitt- eller liggplatser så att alla blir nöjda. Hade en enkel idé och bestämde mig att göra förändringen när alla andra var på jobb. Ett sätt att garanterat slippa kommentarer eller få andra idéer än mina just när jag håller på.
 
Våra soffor har sett sina bästa dagar och det är egentligen dags att byta ut dem, men det kommer ändå att dröja. Den blommiga soffan köptes på IKEAs fyndavdelning för länge sedan och var tänkt till huset i Vingåker. I väntan hamnade den i vårt vardagsrum och eftersom alla har gillat att sitta i den så har den blivit kvar. Ofta halvligger någon i det. Nu börjar tyget i sitsen se slitet ut. Den längre gamla Eilersen-soffan är solblekt i det rostfärgade tyget, men båda döttrarna ryms att ligga där samtidigt när de ska se på TV och ibland agerar den extrasäng när ryggkuddarna tas bort.
 
Den ommöblering jag gjorde var inte särskilt omfattande. Bytte den blommiga soffan till andra sidan, här närmare kameran och Aalto-fåtöljerna och tevagnen närmare fönstret där soffan varit tidigare. Det som inte syns på bilden är en fåtölj som jag flyttade till granne med öppna spisen.
 
Det är förmodligen nyhetens behag men jag tyckte plötsligt att rummet blev mer ombonat och inbjudande, det håller ihop bättre. Vi kan sitta och göra olika saker men ändå känna viss samhörighet och dessutom finns det plats för tekoppen var man än väljer att sitta.
 
Det var spännande att se vad det skulle bli för kommentarer när resten av familjen kom hem. Maken blev förtjust och brukar vara snäll och låta mig rumstera. Jag visste att döttrarna skulle protestera, men egentligen tror jag att den ena inte ens kommenterade så mycket, så klagomål kom bara från ett håll. Det är möjligt att något ska ändras lite till när man känt in alla funktionerna, men än så länge är jag nöjd. Några tavlor ska hängas om som pricken över i:et.
 
Om någon undrar vart julgranen har tagit vägen så står den till höger om blommiga soffan precis innanför altandörren.



Nästa röjningssteg dag 2. Bokhyllan i vardagsrummet har levt länge i tilltagande kaos och stackars rakufågeln uppe på hyllan känns farligt nära att trilla ner. Den här bokhyllan har varit tänkt att innehålla bara "fina" böcker, men när det har behövts flytta undan böcker nån köpt eller läst har de hamnat ovanpå andra böcker, slarvigt värre. Idag var det dags att rensa i hyllan så att alla extra böcker kom bort.



Så här fint blev det i raderna, inga extra böcker ovanpå varje rad. Nu innehåller hyllan konstböcker, fågelböcker, fotoböcker, böcker om konsthantverk och lite historia. Ovanpå ligger en gammal ärvd bibel och några för stora böcker för hyllan. Högen med ljudböcker ovanför hyllan behöver ännu flyttas till bättre plats, men nu har fågeln fått det lite tryggare uppe på hyllan. Skönt när man ser resultat av det man gör, borde nog göra det oftare. Tyvärr blev det väldigt dåliga foton idag, ni får ursäkta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar