tisdag 7 januari 2014

Fågeltillskott


Julen förde med sig tillskott till Oiva Toikkas glasfåglar i fönstret. Min syster vet nämligen att jag är svag för hans konstfåglar. Oiva Toikka har varit glaskonstnär på Iittala i Finland hur länge som helst, men är förmodligen numera internationellt mest känd för just sina glasfåglar. Varje år kommer det ut nya både mindre och större och hans fantasi verkar aldrig tryta.


Min mamma hade stora fönster i trappan till övervåningen och det rymdes många glashyllor för att härbärgera alla hennes fåglar hon samlat på, ej bara i glas utan även i keramik och andra material. Många kom med fåglar som presenter under årens lopp, men jag vet inte hur det började.
 
När det var dags att tömma huset ville jag gärna ha Toikkas glasfåglar, men inte så många andra.


Tur kanske att jag inte ville ha så många andra eftersom fönsterbrädan i trappfönstret hemma hos oss inte rymmer så många och än så länge har jag inte tänkt mig glashyllor högre upp i fönstret. En liten "oäkting" finns det bland fåglarna. Den lilla vita, andra från vänster är inte Toikkas, så den kanske kan bli utbytt så småningom.
 
Fönstret är i en 90-graders vinkel i trappan, så jag har garderat mig med lite kletmassa under varje fågel så de inte blir nerdragna om man går förbi med något yviga rörelser framförallt när det är bråttom. Den allra minsta minifågeln har fått ett bo omkring sig av packningsmaterialet som liknar halm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar