tisdag 21 januari 2014

Oemotståndliga nyanser


Trots föregående inlägg har jag inte slutat att älska nyanser. För en tid sedan kom jag från ett inte alltför upplyftande möte och gick förbi en av de bättre garnbutikerna i stan och givetvis fick jag ett stort behov av att gå in för att göra något roligare efter mötet. Det har faktiskt blivit en vana att gå in där de få gånger jag rör mig i den delen av stan, oftast på väg från möten i närheten.
 
Nu behövde jag ju inte ha nytt garn för det finns mer än nog av påbörjade stickningar här hemma, så förståndigt av mig. Det kan och brukar alltid vara ett riskprojekt att gå in i en garnbutik. Men jag hade tur denna gång, det kändes ganska utplockat på hyllorna. Förmodligen efter den långa julen, många har väl behövt sysselsättning. Jag är speciellt förtjust i melerade, flerfärgade mohairgarner de brukar ha, men fanns inget jag inte kunde motstå, mycket duktigt av mig. 
 
Jag var nästan ute från butiken när jag såg en korg med broderigarner, vilket jag inte sett där tidigare gånger. Pärlgarn som jag inte brukar använda så mycket för jag tycker att moulinégarn blir något tjockare och därför syns bättre när jag broderar på tovat. Stygnen får inte försvinna in i den tovade ytan. Trots det gick det inte att motstå, man kan alltid ändra sina vanor.
 
Det kom fram att anledningen till att de hade dessa trådar är att de går bra att blanda med andra garner t ex. ull. Det är jättefint lyster i dessa och så häftigt med många nyanser väldigt nära varandra, helt som gjort för mig. Nyanserna är så nära varandra att det knappt går att urskilja skillnaderna i en vanlig bild som här ovanför, men det är bara en av varje nyans på bilden. Oj vad det ska bli roligt att få skapa med dessa. Flera av färgerna kanske hamnar på årets påskäggskollektion, vem vet. Tänk er fyra nyanser av gult eller rosa i samma ägg eller blandat. Jag vill börja nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar