lördag 18 januari 2014

Broderiövning


I höstas gick jag en jättetrevlig veckoslutskurs i grannlåtsbroderi arrangerad av Ålands slöjd- och hantverksförening. i Mariehamn.  Mitt intresse för broderi har ökat allteftersom jag ökat broderimängden i mina tovade saker. Har fastnat för friheten att göra hur som helst och inte så noga.
 I grannlåtsbroderi är allt tillåtet och nästan ju mer desto bättre, saker ska smyckas på olika sätt. Man kan blanda tyger, färger trådar och pärlor hur som helst efter eget tycke.

Efter att på kursen ha gjort ett armband som jag visat här tidigare började jag på ett arbete bara för att prova på nytt. Valde ulltyg och tänkte testa att sy bitar på det. Bilden nedan visar det jag hann kursdagen. Hade en liten plan att göra en liten påsväska med två fåglar på, men nånstans förändrades den till ett prova på arbete med mer övningsmöjligheter. Jag har ju ofta svårt att sluta och i grannlåtsbroderi är det tillåtet att bara fortsätta utan större plan.

Efter kursen har broderiet legat och väntat när annat gått före, men nu i pausen efter jul tänkte jag att jag måste fortsätta på något sätt när jag nu börjat. Sen blev det mer och mer, nya bitar och stygn. Har övat ordentligt bl a på franska knutar som jag alltid brukat glömma hur man gör mellan olika arbeten. Nu tror jag att jag kan göra dem i sömnen, men blir fortfarande inte alltid jättefina.

Nu har jag bestämt att det får vara nog och färdigt efter blommor och hjärtan bland stygnen. Tanken att sy i pärlor har jag skippat under tiden när jag inte vetat vad det ska bli, blev mer stygn i stället.  Problemet är att nu är det inte längre underlag till liten väska, så jag vet inte vad jag ska ha det till om jag nu ska göra något av det. Det är ju långt från mina vanliga färgkombinationer ton i ton med olika nyanser, så har svårt att se broderiets framtida öde, men det har varit roligt, kanske just för det  inte behövt bli något på riktigt. 


2 kommentarer:

  1. Hej Anna, hoppas allt är bra med er. Vi har nu äntligen vitt på marken och minusgrader. Vad fint ditt fågelbroderi blev, blir riktigt inspirerad. Funderar på att ta tag i ditt tyg nu när julen och sjukhusprojektet är klart. Är det fortfarande Blåklint som gäller? Hälsningar Ann

    SvaraRadera
  2. Hej Ann! Även vi har vinter så allt är lite ljusare här omkring. Jag är ju inte riktigt vän med broderiet än, men skönt och ha det färdigt så långt.
    Blåklint blir väldigt bra till mina trappor, så jag röstar på det fortfarande, ska bli spännande att sätta upp det sen, men jag har inte bråttom. Du får gärna göra det när det passar men inte stressa för det. Längtar till Åland, men blir väl inte före mars. Ha det bra!/Anna

    SvaraRadera