torsdag 18 april 2013

Adjö till kaos?


Så här brukar det se ut med broderingstrådarna. De huserar i några stora plastpåsar huller om buller. När det är dags för ett nytt arbete plockar jag ut rätt nyanser från virrvarret och lägger i en arbetslåda till allt är över och de hamnar återigen i påsen där alla färger blandas. Numera har nyanserna blivit så många att det kan vara svårt att hitta alla jag söker för ett speciellt arbete. Jag är helt nyansberoende, vill jämföra med ullnyanserna jag ska använda och olika trådar bredvid varandra och därför ha dem lösa.

 
Det här var de blå nyanserna för senaste himmel och hav och blåa trådar har jag allra mest av. Nu ska det bli ordning på dem och slut på påstillvaron. Bad min man ta med sig en låg chokladask i plåt från USA för några veckor sen och efter att chokladen är slut ska de blåa trådarna få flytta in i asken har jag bestämt. Jag har länge varit speciellt förtjust i fina, låga plåtaskar för de är lätta att ta med vid behov och relativt överskådliga. Variationen av askar tilltalar mig.
 
Ullen har för ett tag sen äntligen fått sina lådor (efter färg), nästan fin ordning numera. Lådorna är dock av papp. Resten av trådarna kanske kan flytta i en trevåningsask från IKEA, åtminstone några färger. Pärlorna har sina plåtaskar men inte helt organiserade efter färg. Tänk om jag till slut får världens ordning på mitt material. Kan varje gång plocka fram bara de lådor som har rätt färger. Inte helt likt mig och jag hoppas innerligt att det inte blir så tråkigt att det dödar min inspiration, när jag slipper plocka bland allt. Får väl hitta på annan sort av kreativt kaos för positiv effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar