måndag 15 april 2013

Heljäs värld

 
 
Keramikkonstnär Heljä Liukko-Sundström på Arabia hade femtioårsjubileum som deras konstnär förra året. Hon har  naturligtvis skapat många olika produkter till Arabia under åren men mest känd är hon kanske för sina olika bildplattor i keramik.  Jag har alltid fastnat för konstnärer jag tycker om och mycket av hennes produktion är sånt som tilltalar mig. Det har blivit ett måste att gå till Stockmann varje gång jag är i Helsingfors för att se om det har kommit något nytt från henne. Det är också roligt att gå in på olika finska porslinssajter och kolla på hennes tidigare verk.
 
Ljuslampetten  uppe till vänster råkade jag på en gång i Iittalabutiken i Helsingfors. Hade innan sett hennes lampetter men av nån konstig anledning dissat dem. Har många gånger efteråt tänkt att det var tur att jag köpte den just då, för gillar den skarpt och de tog slut strax efter. Ängeln är inte hennes men hamnade där en gång i stället för ett värmeljus och har sen dess fått sitta kvar.
 
 
 
 
Haren i pulpet hör till favoriterna utöver plattorna. De små hararna kom dit för några år sen när en harmamma med två ungar kom i produktion. Tyckte att haren kunde få sällskap i sina studier.
 



Den svartvita roliga trappan är från Arabias numrerade Pro Arte serie från 1988. Den är betydligt tjockare än de vanliga plattorna i kakelplattsstuk och dessutom stor som en ordinär tavla, så den är tung och betingar varsam hantering och ordentlig upphängning. Trappan slutar aldrig fascinera mig, jag sitter vid matbordet och blicken funderar på hur det egentligen är med trappan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar