tisdag 23 april 2013

Räkna får


När jag växte upp pratade de vuxna om att man skulle räkna får när man skulle sova borta om man hade svårt att somna, gällde kanske även hemma. Jag brukar inte ha problem med somnandet, men ska sova på Bosön, så kan väl tänka på Heljä Liukko-Sundströms glasbild med får i vårt köksfönster hemma. Där finns ju en hel del får att räkna om problem uppstår.

Av nån anledning är jag förtjust i får i många olika former, de tilltalar mig har jag upptäckt. Olika fårfällar har hittat till Söderlid, men kudden här under är mer speciell. Jag hittade den i Gotlandsaffären i Stockholm för många år sedan och tyckte att den var humoristisk, så den fick följa med hem. Då visste jag inte var den skulle hamna. Nu bor den på min egen tillverkade pall vars snörning är sliten och göms under fåret så passligt. Tanken är att en vacker dag göra om snörningen på pallen, men än har det inte blivit. Det är nog ingen som vågar sätta sig på den, men den välkomnar en när man kommit upp till övervåningens vardagsrum på Söderlid, ett blickfång helt enkelt. För att den inte ska behöva känna sig så ensam där finns några hundar mittemot, men dem tar vi en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar