tisdag 16 april 2013

Till Nina


När min syster fyllde jämnt bestämde jag mig för att tillverka något åt henne. Hon är bra på att hitta mysiga och fina presenter till mig och till skillnad från mig skapar hon bara mat med händerna, inget textilt. Efter att ha funderat ett tag tyckte jag att hon skulle behöva en ny kudde till sin mörkgröna soffa.
 
Ett vinrött linnetyg fick bli grunden till en stor blomma. Tanken med många blomblad var att varje blomblad skulle ha ny nyans ull från rosa till röd till lila, samma med broderingstrådarna och pärlorna. Jag började från mitten och visste inte helt hur många lager jag skulle göra. Riktigt roligt att få byta när ett blad var klart. Jag var alltid nyfiken att se hur nästa skulle bli. Som vanligt syns nyanserna dåligt på mobilfotot, det rosa ser ut som vitt osv. Lite gröna blad skulle få den att matcha soffans gröna färg och ge liv till blomman.
 
 
Så här såg arbetslådan ut när det var dags att börja brodera och sy på pärlor till blombladen och mitten förstås.
 
Kudden var ett av mina första större arbeten med teknikblandningen nåltovning. brodering och pärlor. Det känns nästan nostalgiskt att tänka på varje blomblad växa fram. Kanske dags att göra nya blommor som inte är tulpaner, har ju snöat in mig på tulpaner senaste året. Kanske inte så konstigt när tulpan är min favoritblomma. Tänk vad många olika färger och nyanser det finns. Har nu under vårvintern försökt göra studier av tulpaners liv i Aalto-vasen varje vecka för att ha underlag till nya tulpaner. Varje blomma blir till en individ efter några dagar i vasen, så fascinerande för tulpannördar som jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar