torsdag 25 april 2013

Tulpanstudier

 
Heljä Liukko-Sundströms tulpanbukett på porslinsplatta för Arabia tillhör produktionen på senare år. Jag har ju alltid älskat tulpaner, mina absoluta favoritblommor. Så roligt att gå och köpa en ny bukett varje vecka och fastna för nya färger. Egentligen är jag allra mest förtjust i blandbuketter. Därför var det ganska givet att plattan fick följa med till Söderlid. Nu hänger den på vardagsrumsväggen, så jag har tulpaner där året om.
 
Förut fanns det julröda och vita tulpaner till jul och de andra färgerna kom senare, men det känns nästan konstigt att tulpanerna numera kommer redan på hösten. Tidigare för varje år. Något som inte stämmer känns det som, men eftersom jag vill ha tulpaner borde jag inte klaga på att säsongen blivit längre.
 
Har snöat in mig på att göra tulpanbilder. Det började redan när jag höll på med bildväv, men nu är det mina tovade, broderade tulpanbilder som gäller. Har gjort en svit med fyra olika bilder som beskriver tulpanens liv från knopp som öppnar sig till sista rycket när bladen börjar trilla av. Visar dem senare.
 
Det lär bli flera tulpanbilder att producera, för under vintern har jag försökt följa tulpanernas riktiga liv i mina buketter och skissat på hur de olika exemplaren förändras under veckan. Har låtit buketten vara kvar extra länge, som här när de gröna bladen ser trötta ut, bara för att hinna få med flera variationer. Titta t ex på tulpanen längst till vänster hur den brett ut sig. Alla olika personligheter, det kanske blir svårt att välja bland skisserna när det är dags för att producera en ny bild.
 
Bakom buketten skymtar fina äppelfatet från Lugnets keramik i Hammarland på Åland, producerat särskilt för skördefesten för två år sedan. Fina blå äpplen på ljusgrönt botten.

 
 
 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar