måndag 6 maj 2013

Änglar finns

 
Sen alltid, tror jag åtminstone,  är jag förtjust i änglar. De brukar hitta hem till mig och tjejerna har tvångsmatats med änglar i olika former sen de var små. Jag vill helst hitta lite ovanliga, extra fina änglar och tycker dessutom om att tillverka egna i olika material. Självklart finns det massor av änglar även på Söderlid. Jag har sett min chans att öka mängden.
 
Ängeln på bilden är tovad och broderad med pärlor och spets. Förebilden var föreställningen om en bokmärkesängel. Bakgrunden är i nålfilt och som syns är biten lite för stor med syftet att det ska gå att vika den i kanterna, vilket gör att den inte är fäst alls men hålls på plats ändå. Jag ville ha ram med glas för att kunna hänga den ovanför dotterns säng utan att den får allt damm på sig. Det är alltid problem att hitta tillräckligt djupa ramar, men det här är ett litet tittskåp från Panduro som jag målat vit. Den kändes lagom i både storlek och form. Djupet mer än nödvändigt men en effekt i sig.
 
Den apelsingula färgen är väggfärgen i tjejernas rum. Vi hade tapetserat väggen flera år innan inflyttning med rätt tråkig ljusare gul vanlig tapet, men den hade blekts till slitet utseende. Då bestämde vi för att måla på tapeten så det skulle kännas fräscht när tjejerna flyttade in. Färgen blev något starkare, mörkare gul än tänkt, men nu känns det kul att ha så solig färg. Rummet har snedtak åt två håll, så det blir inte så mycket färgade partier längs långsidorna.
 
 
Dessa fina änglakuddar har vi fått som julklapp. Min väninna Carola har broderat änglarna med mycket små korsstygn, vilket tålamodsjobb och så söta. De pryder sängen i vanliga fall, men har just tvättats efter kajernas härjningar. Jag var rätt orolig för vad som skulle hända i tvätten, men de klarade sig galant och är lika fina som innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar