tisdag 28 maj 2013

Klar oas för mina behov

 
I helgen som gick blev förstugan på Söderlid klart inredd. Den är en tillbyggnad till gamla huset för att slippa komma rakt in i gången. Från förstugan har det också byggts en trappa upp till övervåningen, som inte var inredd innan och hade bara mer som en stege upp till vinden. Tillbyggnaden har husägaren ansvarat för. Jag fick ändå önska till att få ett fönster i alla tre riktningarna. Ingen glasveranda men ändå ljust. 
 
Vi väntade med att inreda förstugan tills alla andra delar av huset var renoverade så att allt inte skulle förstöras för allt trampande och skräp in och ut ur huset. I somras var det dags att börja med att dölja gipsskivorna på väggarna. Vi hittade ganska grov ohyvlad panel laserat i vitt färdigt på brädgården. Maken fixade panelen upp på väggen. Vi valde att lägga panelen horisontellt för att göra utrymmet verka större.
 
Nu i vår blev nästa steg efter att köksspisen var renoverad, att våga måla golvet, för nu räknar vi inte med fler hantverkare eller andra som kliver in med stora skor. Färgen skulle bli lite piggare än det gråa i övriga golven på nedervåningen och då blev det mörk turkos som kontrast till väggarna. Man kan få bli lite glad av att kliva in i huset. Färgerna övrigt i förstugan skulle bli gröna i olika nyanser och turkos. Grönt är väl kanske inte det jag väljer så ofta, turkos mera mitt. 

Utöver att det skulle vara trevligt och välkomnande att kliva in i huset, skulle utrymmet behöva användas till nåt mer i det lilla huset. Därav skulle det få bli min oas med läsplats i hörnet. Jag drömde tidigt om att jag skulle sitta där i hörnet med min bok och en kopp eller ett glas bredvid. Och omkring mig skulle jag ha många roliga detaljer att titta på och inspireras av till nya galna idéer. 
 
Möblerna är gamla från mitt föräldrahem. Rullgardinerna sydde jag av Ann Granlunds mysiga tryckta tyg Lyckliga fåglar i ljusgrönt och turkos. Den kombinationen från tyget har fått styra resten och gjort att det blivit flera fåglar. Kudden i fåtöljen är också Anns tyg och sen i söndags bor Fröjd-kudden där också. Det härligt svart-grå-vit brokiga fårskinnet är ålandsfår från Bussö.
.
 
Plåtsaker har jag redan tidigare skrivit om att jag är svag för. Så även här finns flera plåtaskar och vitrinskåpet i plåt som jag hittade i butiken utan att från början veta var det skulle hamna. Innehållet är gröna saker som jag haft sen tidigare bl.a. Anna-Lena Beckmans tovade kruka med prickar, den obligatoriska Marimekkoskålen och handväskan med pinuppan som köpts för ögonfröjd, aldrig tänkt att användas som väska.   
 
På skåpet det finaste fågelbo jag beskådat. Kolla bara på antennen, parabolen och tuppen på taket. Blommiga fågeln i boets låda hör inte till, men avvaktar tills jag gjort ägg och fågel som matchar. Det här fågelboet är ett bra typexempel på produkter som jag faller för. Tittade ganska många gånger på det på SALT innan jag slog till, som vanligt rädd för att någon annan skulle hinna före. Silversmeden P-Å Johansson i sjökvarteret i Mariehamn har klurat till fågelboet. I hörnet snett över vid ytterdörren hänger en annan fågelbo i plåt, så det finns flera fåglar i rummet.

 
Dörren här till gången in mot köket är den gamla ytterdörren till huset mittemot den nya ytterdörren. Gräset ovanför dörren har jag berättat om tidigare. Draperiet i dörröppningen är Ann Granlunds tyg Ärtor som jag haft i skåpet länge innan det hittade sin plats.
 
Om de olika tavlorna i förstugan berättar jag senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar