torsdag 9 maj 2013

Flera sorters båtar


Flera sätt att ta sig över havet. För vår del idag med Rosellas morgontur från Kapellskär. Som en påminnelse Viking Lines sparbössa i porslin uppe på trälådan i köket på Söderlid. Trälådan fanns i huset och täckte elskåpet. Numera är all el bytt och det nya elskåpet är närmare hörnet. Vi lät trälådan vara kvar för i väggen bakom fanns märken efter elskåpet.
 
Lådan blev först målad med den ljusblåa väggfärgen men det såg för tråkigt ut, så jag var tvungen att måla lite hav med vågor. Lådan har fått gångjärn i överkanten så det går att hänga upp en liten hylla inuti. Sparbössan ser ut att guppa i himlen så den kanske får flytta på sig till nåt bättre ställe.
 
Under trälådan Ann Granlunds skötbåt, som hade helt rätt blå färg för att hängas på väggen. Egentligen är den tänkt att vara en pannlapp, men för fin till det, hellre som tavla. Dessutom funkar den ihop med de små jollarna som jag målat som en bård ovanför panelen på alla väggar.


När panelen som är rätt låg var målad i knallblå färg var det flera i familjen som protesterade, men protesterna försvann när övre halvan av väggen blev himmelsblå. Det såg naket ut i kanten och krävde en bård, men hade svårt att tänka mig hitta någon som skulle duga i butiken . För en väggmålargalning som jag är, passade det bättre att göra en schablon och gå till verket. Det konstigaste är kanske att jag lyckades hålla rätt avstånd mellan jollarna och att trots fyra fönster blev det inte halva båtar nånstans även om jag inte mätt storleken innan jag skar schablonen. Mer tur än skicklighet.
 
Nu gäller det att klura ut något som kan täcka det nya elskåpet på köksväggen, för de förfular sin omgivning med besked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar