tisdag 14 maj 2013

Fiskmåsens nya hem

 
Det skulle vara lätt att tro att inga fåglar kommer att finnas eller flytta in på Söderlid som inredningsdetaljer efter kajinvasionen som var på riktigt. Men jag har länge haft en benägenhet att falla för fåglar i tyger och saker. Däremot kan jag ingenting om fåglar. I förstugan på Söderlid finns det flera exempel som jag kommer att visa när allt är på plats efter golvmålningen. Men det finns redan några fåglar i köket.
 
I helgen flyttade fiskmåsen här ovan till köket tack vare våra nya, fina och djupa fönsternischer som tillåter olika arrangemang. Fiskmåsen har rest flera gånger åt olika håll, men nu ska vi väl tro att den får stanna ett tag. Den kruksattes för många år sen av en arbetskamrat till min svägerska. Min mamma fick den som present och hade den på sin altan i flera år, 30 mil redan där. När hon skulle flytta och huset tömmas tog jag den med mig till Sverige, för jag hade tyckt om den från början. Den har sen dess varit i vårt hallfönster och kollat på alla småfåglar som suttit utanför i äppelträdet och mumsat i sig solrosfrön. Men i helgen fick fiskmåsen följa med till Åland och där känns den mer hemtam med alla fiskmåsar utanför på åkern.


Dessutom har den sällskap på nära håll i köket av en mer abstrakt mås som hänger i hörnet. Den är tovad av Kajsa Svensson och jag hade länge gått och tittat på den på gamla SALT innan den fick följa med hem. Jag var nog lite rädd att någon annan skulle hinna före och norpa den. Varje gång jag klev in i butiken var jag rädd att den skulle vara såld innan jag var säker på att jag måste få den. Jag har inte ångrat köpet. Är du nyfiken på tavlorna i hörnet berättar jag mera om dem en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar