onsdag 15 maj 2013

Som tur var överlevde stormen


Köksdörren med karm på Söderlid målades grå på en inte alltför välmålad ful färg som dörren säkert haft mycket länge, förmodligen flera lager. Blandade färger, smutsig beige, gräddvit och konstig ljusblå. Ni hör att jag inte gillade färgen trots att jag brukar gilla blågrå, men då ska det vara en snygg nyans. Just då fanns ingen möjlighet för att försöka få bort all gammal färg, men ny färg var ett måste på direkten. Den gråa färgen vi valde är samma som golven. Spegeldörren fick inte slät yta och var därför ypperlig att hitta en lösning till för ytterligare utsmyckning.

Efter lite letande i mina förråd hittade jag Storm, Ann Granlunds tryck. Det konstigaste kanske var att det inte var köpt på SALT eller Bagarstugan på Åland utan i Sverige. Jag hittade trycket på Gula huset i Gustavsbergs hamn för flera år sen, när de hade en utställning med konsthantverk från skärgården i Stockholm, Åland och Åboland. Det här trycket fastnade jag för i butiken redan innan jag visste att det var Anns, men då hade jag ingen aning om vad jag skulle ha det till (som vanligt).
 
Nu förskönar det köksdörren som nästan alltid står öppen mot gången och då syns det direkt när man kliver in i gången från förstugan i andra änden. Jag har klippt av trycket en kortare bit för att längden ska passa dörrspegelns storlek, men bredden var helt rätt från början. Tyget är fastsatt med en metallskena upptill och längst ner finns en metallist i kanalen för att tynga ner tyget så det hänger rakt ner. Den överblivna biten blev en öppen påse med foder i vaxduk.
 
Kajorna hade flugit mot trycket, så det var både sotigt och smutsigt. Jag kom fram till att det måste tvättas, för att bli fint igen. Tack och lov var dörren stängd så fåglarna inte kom vidare trots allt. Höll tummarna att trycket skulle gilla tvätten och bli ren och mycket riktigt kommer det nu att leva vidare i putsad skepnad, så att jag kan titta på det igen sjunken i tankar. Den finaste storm som finns och inte alls otäck eller skrämmande, bara snygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar