måndag 20 maj 2013

Gullvivor och förgätmigej i min tappning



Hos oss råder just nu gräsklippningsförbud på vissa delar av tomten pga. alla gullvivor och förgätmigej som lyser blågult i det gröna. Gillar ängskänslan och vill mycket hellre ha blommorna i gräset än pedantisk grön gräsmatta. Blommorna är inte planterade hos oss utan sprider sig själv mer och mer för varje år för att de får vara i ro. Antar att grannen börjar bli orolig när de är precis vid tomtgränsen. Har aldrig förstått hur det är möjligt att det inte finns en endaste blomma på deras gräsmatta trots att det är så nära.
 

 
För flera år sedan såg jag en snygg inramad pappersrya i Helsingfors och tyckte att den såg så mysig ut. Bestämde då att nån gång ska jag pröva mig på en sån. Gick till järnaffären för att kolla på lämpligt nät, men hittade inget lagom grovt. På Panduro fick jag syn på ett kycklingnät när jag egentligen skulle handla nåt helt annat, och tanken fick nytt liv. Hade köpt några rullar papperssnöre på någon rea, gult, ljusgrönt och gräsgrönt och från nåt tillfälle hade jag ljusblått också.
 
 
Klippte en bit på 15 x 15 cm av nätet för att den inte skulle bli för stor, för jag skulle mest testa hur man skulle kunna få till det. Mina rullar var lite bredare, grövre papperssnöre vilket gjorde det lite jobbigt att knyta fint. Den smala ljusblå var lättare att dra hårt. Klippte ca 10 cm bitar och drog runt nätet. Bra sysselsättning till hockey-VM på TV när det kliade i fingrarna att göra något.
 
 
Inspirerad av blommorna utanför valde jag gult till gullvivor i mitten med sina ljusgröna blad omkring och sen gräset blandat med små ljusblå förgätmigej. Blandningen med både breda och smala i kanterna gav mera liv åt det hela. Nu har jag ramat in det i en djup ram med hål 12 x 12 cm i passepartout. Nu är ryan lite för hög för att kunna ha glaset i ramen, så måste fundera om jag ska klippa ner den lite eller ha utan ram. Lite rädd att jag inte kan klippa rakt om jag försöker mig på klippning. Lade en bit grönt linnetyg under nätet så hålen inte skulle synas, inte heller rambotten. Det här gav mersmak, men nästa gång letar jag efter smalare papperssnöre för att kunna göra en riktigt tät och jämn rya.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar