måndag 27 maj 2013

Nyspänt


På båda långa sidor av vardagsrummet på Söderlid finns stora tygstycken med tryck av Ann Granlund. Jag har tidigare berättat om Fåransikten och deras tragiska öde innan de spändes på väggen. På motsatta sidan har tyget Fågelfri hängt hittills med bara en list i överkanten och en list gömd i en kanal längst ner. Övre listen stack ut lite på sidorna för att fästas med skruv på väggen. Hela tygbredden var kvar så på sidorna var vita kanter som jag inte vikt in.
 
Jag har länge tyckt att det andra tyget blev extra fint när jag spände det på en spännram och till slut kom jag fram till att jag skulle göra det med detta tyg också, så att de skulle vara lika fina. Det var bara att mäta storleken på trycket och köpa lämplig längd på delarna till spännramen. I helgen häftade jag tyget runt ramen och det enda som föll bort var lite vita kanter i sidan av trycket. Det blev en fin tavla nu när tyget är spänt.
 
Här lutar tyget ännu på Camilla Björklunds fina bänk i ek som jag fått i present för flera år sedan. Skönare bänk får man leta efter och dessutom så snygg, kolla formen. Tanken är att tyget ska hänga längs taklisten igen. Ska försöka täcka ena skruvhålet med att hänga det lite till vänster jämfört med förr, för nu ska det inte synas några skruvar utan de får vara under ramen. Det andra skruvhålet till höger får jag täcka med något annat som hängs över i lite mindre format. Har en idé vad det kan bli, men berättar mera när det är prövat. Ibland får man dölja lite hål i efterskott när man inte hittat det snyggaste sättet att hänga upp från början, men det är det värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar