söndag 5 maj 2013

Dagens idé


Tidig söndagkväll på IKEA, då ska det inte vara så mycket folk när det är så fint väder också, tänkte jag och åkte dit med äldre dottern. Hon brukar inte vara svårövertalad när det gäller sånt. Jag behövde köpa en ny lampskärm för att ersätta den som kajorna sket ner. Jag insåg rätt snart att den inte skulle bli vit igen och gillar den broderade skärmen på en gammal blå lampfot i keramik. Den har fått komma fram från skåpet med ny skärm. Samma skärm fanns, lättnad.

Alltid när man är på IKEA måste man gå till tygavdelningen och vi hade sett flera nya tyger i varuhuset, men kanske inte i färger vi hade användning för just nu. När vi inventerat hela tygförrådet fick jag dagens idé.
 
Har nånstans i bakhuvudet sedan länge grunnat på hur vi ska göra med trappan till övervåningen. Den är kvar som årets sommarprojekt. Trappan byggdes i samband med förstugan för tidigare fanns bara en stege till den då oinredda övervåningen. Väggen vid kanterna av trappan är som två trekanter tills de möter golvet på övervåningen.  Jag har funderat på schablonmålning, tapet eller nåt annat lite mer galet. Vi är inte så bra på tapetsering och underlaget är ojämnt. När jag fick syn på tyget här ovanför "Evalotta", ljusblå botten med fåglar i olika färger kom jag på att det skulle man kunna häfta på väggen. Den ljusblåa bottenfärgen blir inte genomskinlig så underlaget behöver inte målas eller fixas. Förstugan har grönt och turkost i sina färger så det strider inte. Dessutom är det mycket fåglar i olika varianter i förstugan (dock ej kajer). Övervåningen har gula, orange och röda toner så det blir bra övergång med fåglar i de färger. Det är i alla fall värt ett försök och funkar det inte så är det inte hela världen, meterpriset var 49 kr.
 
Ofta kommer jag hem med tyger jag egentligen inte vet vad jag ska göra med så de hamnar i en hög. Två till tyger fastnade med, "Solrun" med blommor och randiga "Annbeth". Färgerna i båda tilltalade och det skulle kunna bli kuddar för utomhusbruk, dock ej båda tygerna samtidigt. 


Hade också bespetsat mig på att köpa en grå bänk till gården vid ytterdörren på Söderlid. Praktiskt att ta med den till helgen, när inte hela sommarens saker behöver med. Hur det än blir ser det alltid ut som flyttlass i bilen när vi åker över. Bänken jag hade tänkt mig (underhållsfri) var slut, men jag fick syn på en annan grå bänk just när vi gett upp letandet. Jag vill tro att den här kommer att passa ännu bättre vid ett gammalt torp. Den behöver nog underhållas ibland men det är inte hela världen. Ser framemot att kunna sitta där i solen mot husväggen med en kaffemugg på morgonen. Kanske kan bli en ny kudde att sitta på också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar