söndag 12 maj 2013

Nymålat

 
Nu är förstugans golv på Söderlid äntligen målat. Det har sett mindre trevligt ut trots att det är den nyaste delen av huset, för att alla olika fixare av fönster, spis m fl. gått in genom förstugan och allt skräp samlats där. Vi har väntat med att göra färdigt förstugan till efter att alla andra rum är åtgärdade för att slippa göra om den igen. Förstugan är en tillbyggnad till det gamla huset och till skillnad från övriga huset hade den bara gipsskivor på väggarna, vilket gjort att den sett ofärdig ut länge. I somras fick väggarna där den vita lite ruffiga panelen. Vi hittade vitlaserade ohyvlade panelbrädor på sågen för den rätta looken. Den horisontella riktningen valdes för att få förstugan att se lite större ut och det blev som ett litet rum.
 
Jag gillar det turkosa golvet, man studsar lite när man öppnar ytterdörren och kliver in, en karamell. Övriga golven i nedervåningen är gråmålade, men de andra rummen har mera färg på väggarna i stället.
 
 
 En läsfåtölj i hörnet av förstugan mellan fönstren lär bli min favoritplats till sommaren, då elelementet på bilden inte längre behövs. Här syns ännu det omålade golvet under fåtöljen. Själva fåtöljen är gammal och fanns i mitt föräldrahem. Den hade blivit omtapetserad med ett grönt tyg som fortfarande var helt ok fast lite nersutten, så jag har inte gjort något åt den. Fåtöljen styrde rätt mycket i färgvalen till övrig inredning där. Fårskinn är jag förtjust i och gillar den här med variationen i gråtonerna, ålandsfår tror jag att den är. Räknar med att stolen ska vara skönare att sitta i med fårskinnet. Kudden sydde jag i somras av vitt linnetyg och en stuvbit av Ann Granlund, som heter Drömträdgård och biten räckte precis passligt.
 
Inredningen i förstugan ska bli mest i grönt och turkos i olika nyanser. Behöver hitta en snygg matchande dörrmatta innanför dörren som komplement till trasmattan längre in. Nästa steg är att hänga upp tavlorna, rulla ut mattan och sen är det dags att måla trappan till övervåningen. Funderar på en gråblå färg, men vi får se hur det blir i färgaffären, beror kanske på dagsformen i våghalsighet, så jag vet inte hur det kommer att sluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar